OFF THE GRID

1. Definities

1.1 Algemene Voorwaarden: Deze algemene voorwaarden die uitgaan van de Dienstverlener.

1.2 Diensten: Alle diensten die door de Dienstverlener worden geleverd in het kader van een Overeenkomst.

1.3 Dienstverlener: De besloten vennootschap OFF THE GRID met zetel te 2018 Antwerpen, Mechelsesteenweg 83 bus 1 en ingeschreven in de Kruispuntbank der Ondernemingen onder nummer 0664.595.302.

2. Algemeen

2.1 De Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, werkopdrachten en Overeenkomsten van de Dienstverlener tenzij en voor zover er uitdrukkelijk schriftelijk van wordt afgeweken. De Algemene Voorwaarden hebben in ieder geval voorrang op eventuele algemene voorwaarden van de Klant en/of van een eender welke andere derde, ook indien de Dienstverlener deze niet uitdrukkelijk zou hebben geprotesteerd.

2.2 Alle andere voorwaarden dan de Algemene Voorwaarden, alsmede alle afwijkingen van de Algemene Voorwaarden, zelfs indien deze uitgaan van aangestelden van de Dienstverlener, dienen uitdrukkelijk schriftelijk te worden bevestigd door de Dienstverlener vooraleer ze van toepassing kunnen zijn.

2.3 De Dienstverlener behoudt zich het recht voor de Algemene Voorwaarden te wijzigen. Wijzigingen in de Algemene Voorwaarden zullen minimaal 1 maand voor inwerkingtreding schriftelijk in een door de Dienstverlener te kiezen vorm aan de Klant kenbaar worden gemaakt. Indien de Klant binnen 14 dagen na bekendmaking van de wijziging schriftelijk aan de Dienstverlener kenbaar heeft gemaakt dat zij niet akkoord kan gaan met de wijziging, heeft zij het recht de Overeenkomst te beëindigen. Indien de Klant niet of niet binnen 14 dagen na bekendmaking van de wijziging schriftelijk reageert, wordt de Klant geacht de nieuwe voorwaarden te hebben aanvaard.

2.4 Technische informatie in de vorm van brochures, grafieken, illustraties en aanverwanten zijn bedoeld om een algemene indruk omtrent de Dienstverlener (en haar werkwijze) te geven en zijn niet bindend. Prijslijsten en andere reclame- of promotiedocumenten dienen uitsluitend ter informatie en vormen geen aanbod tot overeenkomst.

2.5 Mocht enige bepaling van de Algemene Voorwaarden en/of van enige andere Overeenkomst tussen Partijen geheel of gedeeltelijk nietig blijken, dan blijven de overige bepalingen onverkort gelden. Partijen verplichten zich ertoe om in zulk geval in plaats van de nietig gebleken bepaling een nieuwe regeling te treffen, die het doel van de nietig gebleken bepaling zoveel mogelijk benadert.

3. Offertes en Overeenkomsten

3.1 Tenzij anders vermeld op de offerte, bedraagt de geldigheidsduur van een offerte 30 kalenderdagen.

3.2 Door de schriftelijke aanvaarding van de offerte en het plan van aanpak (branding en/of website) door de Klant binnen de geldigheidsduur zoals aangegeven in artikel 4.1., wordt een Overeenkomst gesloten tussen de Partijen. De schriftelijke aanvaarding van de offerte en het plan van aanpak (branding en/of website) houdt een aanvaarding in van de Algemene Voorwaarden, die steeds gehecht aan de offerte ter kennis worden gebracht aan de Klant.

3.3 Indien een Overeenkomst wordt gesloten conform artikel 4.2. op basis waarvan de Diensten geheel of gedeeltelijk bestaan uit de ontwikkeling van een website (al dan niet met inbegrip van een webshop) door de Dienstverlener voor de Klant, wordt daarnaast een Onderhoudsovereenkomst (Bijlage I) en Hostingsovereenkomst (Bijlage II) gesloten die beiden integraal deel uitmaken van de Overeenkomst.

3.4 De met de Klant afgesloten Overeenkomst vervangt alle eerder afgesloten en/of mondelinge akkoorden die betrekking hebben op dezelfde Diensten.

3.5 Geen enkele wijziging of annulering van de Overeenkomst door de Klant zal mogelijk zijn na de bevestiging van de offerte en het plan van aanpak door de Klant conform artikel 4.2., tenzij zulks in onderling overleg en schriftelijk overeengekomen wordt tussen de Partijen en onverminderd de mogelijkheid tot beëindiging van de Overeenkomst, zoals toegelicht onder artikel 3.3., 14 en 19.

4. Uitvoering Diensten en Overeenkomst

4.1 De Dienstverlener zal de Diensten uitvoeren volgens de regels van de kunst. De Dienstverlener verbindt zich in dit opzicht louter tot een inspanningsverbintenis.

4.2 De in de Overeenkomst vermelde leverings- en/of uitvoeringstermijnen zijn louter indicatief en binden de Dienstverlener niet. Vertraging in de levering geeft de Klant nooit recht op schadevergoeding of prijsvermindering, noch op ontbinding van de Overeenkomst.

4.3 Indien de Partijen uitdrukkelijk een bindende leveringstermijn zijn overeengekomen, begint deze leveringstermijn pas te lopen vanaf het moment dat de Dienstverlener alle benodigde informatie, documenten, originelen, stukken (clichés, maquettes, ontwerpen, tekeningen, foto’s, films) en beelden van de Klant in haar bezit heeft. Deze leveringstermijn wordt verlengd indien de Klant in gebreke blijft om alle benodigde informatie, documenten, originelen, stukken (clichés, maquettes, ontwerpen, tekeningen, foto’s, films) en beelden (tijdig) over te maken en de (verbeterde) proeven (tijdig) te aanvaarden, of indien de Klant bijkomende bestellingen plaatst, (waarvoor de Dienstverlener kan vereisen dat een nieuwe Overeenkomst wordt gesloten).

4.4 Ingeval van vertraging of gebreken in de levering van de Diensten kan de Klant zich niet op kosten van de Dienstverlener elders bevoorraden. Ingeval deze vertraging wordt veroorzaakt door wijzigingen van de Overeenkomst conform artikel 4.5. wordt de leveringstermijn verlengd. Voor zover de vertraging aanleiding geeft tot extra kosten, zullen deze in rekening worden gebracht door de Dienstverlener aan de Klant.

4.5 Indien de Diensten binnen een kortere dan de normale of tussen Partijen overeengekomen leveringstermijn uitgevoerd dienen te worden als gevolg van wijzigingen van de Overeenkomst conform artikel 4.5., zullen de daardoor ontstane bijkomende kosten door de Dienstverlener in rekening worden gebracht door aan de Klant.

5. Overdracht – onderaanneming

5.1 Het is de Klant niet toegestaan haar rechten en verplichtingen uit de Overeenkomst geheel noch gedeeltelijk over te dragen aan derden tenzij na voorafgaande en uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de Dienstverlener.

5.2 De Dienstverlener behoudt zich het recht voor om derden in te schakelen teneinde deze te belasten met de gehele of gedeeltelijke uitvoering van de Overeenkomst.

6. Verhouding tussen de Partijen

6.1 De Dienstverlener voert de Overeenkomst in alle vrijheid en zelfstandigheid uit. Er bestaat geen hiërarchische verhouding tussen de Klant en de Dienstverlener (of de personeelsleden, medewerkers, onderaannemers of leveranciers waarop de Dienstverlener een beroep doet voor de uitvoering van de Overeenkomst).

6.2 De Klant verklaart geen werkgeversgezag te zullen uitoefenen over de personeelsleden, medewerkers, onderaannemers of leveranciers waarop de Dienstverlener een beroep doet voor de uitvoering van de Overeenkomst. In geval de Dienstverlener optreedt als onderaannemer voor de Klant, maakt de Klant zich sterk dat de eindklant zulks evenmin zal doen. In geval de Klant of eindklant instructies geeft aan de personeelsleden, medewerkers, onderaannemers of leveranciers van de Dienstverlener zullen deze strikt beperkt blijven tot instructies op het gebied van welzijn en veiligheid op het werk en instructies in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst zoals instructies betreffende de contractueel overeengekomen Diensten, in het bijzonder: instructies die gerelateerd zijn aan de goede uitvoering van de Diensten en onder meer betrekking hebben op het doel, de prioriteit, de timing, de oplevering, de kwaliteit, de rapportering betreffende de voortgang en de gebruikte methodologie en werkprocessen bij het verstrekken van de Diensten.

7. Prijs

7.1 Alle vermelde en in een offerte of aanbieding opgegeven prijzen van de Dienstverlener zijn uitgedrukt in Euro en zijn exclusief BTW en/of eventuele andere belastingen. Eventuele verzendingskosten of vervoers- en verblijfsonkosten vallen steeds ten laste van de Klant.

7.2 De Dienstverlener is gerechtigd in redelijkheid meerwerk bij de Klant in rekening te brengen op basis van de gebruikelijke tarieven van de Dienstverlener. Als meerwerk wordt beschouwd: al hetgeen door de Dienstverlener op verzoek van de Klant naast de in de Overeenkomst vastgelegde werkzaamheden door de Dienstverlener wordt gepresteerd. De Dienstverlener is nimmer verplicht om aan een dergelijk verzoek te voldoen en kan verlangen dat een afzonderlijke schriftelijke Overeenkomst wordt afgesloten voor de gevraagde meerwerken.

7.3 Prijzen zijn onderhevig aan verandering zonder kennisgeving (dit geldt niet voor lopende Overeenkomsten). Elke invoering of wijziging van een of meer belastingen of heffingen van welke aard dan ook vallen ten laste van de Klant, zelfs voor lopende Overeenkomsten.

8. Betaling

8.1 De Dienstverlener zal na het sluiten van de Overeenkomst conform artikel 4.2. en alvorens over te gaan tot de uitvoering van de Diensten op basis van die Overeenkomst een factuur aan de Klant uitreiken op grond waarvan de Klant gehouden is een voorschot t.b.v. 50% van de waarde van de Overeenkomst te betalen conform artikel 9.2. Na de uitvoering van de Diensten zal de Dienstverlener een factuur uitreiken aan de Klant met het resterende saldo, te betalen conform artikel 9.2.

8.2 De betaling van elke factuur dient te geschieden op de toepasselijke betalingsdatum via bankoverschrijving op de bankrekening zoals vermeld op de factuur. In ieder geval zal de betalingstermijn niet meer dan 15 kalenderdagen bedragen.

8.3 Bij niet-betaling op de vervaldag worden op het factuurbedrag van rechtswege en vanaf de vervaldag nalatigheidsintresten berekend tegen de wettelijke intrestvoet, voorzien in de Wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Deze nalatigheidsintrest is verschuldigd zonder dat een voorafgaande ingebrekestelling nodig is. De Klant die te laat betaalt, zal eveneens een forfaitaire vergoeding voor administratieve- en invorderingskosten verschuldigd zijn, die is vastgesteld op 10% van het factuurbedrag, met een minimum van 150,00 EUR (van rechtswege verschuldigd, zonder voorafgaande ingebrekestelling), en dit onverminderd het recht van de Dienstverlener om een hoger bedrag te vorderen wanneer zij hogere kosten dient te maken om de betaling van de verschuldigde sommen te verkrijgen.

8.4 Bij niet- of laattijdige betaling behoudt de Dienstverlener zich het recht voor de leveringen van haar Diensten stop te zetten, zonder aansprakelijk te kunnen gesteld worden voor de eventueel hieruit voortvloeiende schade.

8.5 Elke niet-betaling van een factuur op de vervaldag brengt de opeisbaarheid mee van de facturen die op dat ogenblik nog openstaan ten laste van dezelfde Klant.

8.6 Betwisting van de facturen moet binnen de 7 werkdagen na ontvangst van de factuur gemotiveerd kenbaar gemaakt worden aan de Dienstverlener. De betalingsverplichting van de Klant wordt door zulke betwisting niet opgeschort.

9. Materialen van de Klant

9.1 De clichés, maquettes, ontwerpen, tekeningen, foto’s, films en alle andere goederen van de Klant, die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Diensten en de Overeenkomst door de Dienstverlener, verblijven bij de Dienstverlener voor rekening en op risico van de Klant. De Dienstverlener kan op geen enkel moment aansprakelijk worden gesteld voor verlies of beschadiging van deze materialen van de Klant.

10. Eigendomsvoorbehoud

10.1 In afwijking van artikel 1583 van het oude Burgerlijk Wetboek, is de eigendomsoverdracht van de Producten onderworpen aan de volledige betaling van de prijs in hoofdsom en toebehoren. In geval van niet-betaling – zelfs gedeeltelijk – op het overeengekomen tijdstip, kan de Dienstverlener de teruggave van de Producten eisen of ze zelfs terugvorderen, op kosten van de Klant.

10.2 De bovenstaande bepalingen staan niet in de weg aan de overdracht aan de Klant van het risico van verlies of beschadiging van de eigendom van de Producten waarop het eigendomsvoorbehoud rust, alsmede van de schade die zij kunnen veroorzaken.

11. Aansprakelijkheid

11.1 De Dienstverlener verbindt zich ertoe alle te verstrekken Diensten met zorg uit te voeren. De Dienstverlener is nooit aansprakelijk voor fouten in de uitvoering te wijten aan onvoldoende of verkeerde input door de Klant. De Dienstverlener zal telkens kiezen voor kwalitatief technisch materiaal, en de derde-leveranciers van zulk materiaal voldoende reservemateriaal ter beschikking laten stellen. De Dienstverlener kan niet verantwoordelijk zijn voor het falen van technisch materiaal, ook als dat direct of indirect een invloed heeft op de uitvoering van haar Diensten, gezien dit een situatie van overmacht betreft voor de Dienstverlener in de zin van artikel 19. Wat de diensten of producten afkomstig van derde-leveranciers betreft, aanvaardt de Dienstverlener derhalve geen enkele aansprakelijkheid boven of anders dan de aansprakelijkheid die de derde- leveranciers bereid zijn te aanvaarden voor hun producten of diensten.

11.2 De verschillende drukprocedés houden een verschil in reproductie van kleuren in. De Dienstverlener staat in voor en zo getrouw mogelijke reproductie binnen de technische mogelijkheden, doch is nooit aansprakelijk indien er sprake is van een verschil in reproductie van kleuren. De Dienstverlener zal de door de Klant aangeduide zetfouten en woordsplitsingsfouten verbeteren, maar is niet verantwoordelijk voor spellings-, taalkundig – of grammaticale fouten. De volkomen overeenstemming van de te reproduceren kleuren, de volmaakte onveranderlijkheid der inkten en de volmaakte onveranderlijkheid van de inktgeving en van het register worden niet gewaarborgd. De Dienstverlener is niet verantwoordelijk voor afwijkingen eigen aan de aard van het uit te voeren werk.

11.3 De Dienstverlener is niet aansprakelijk voor enige indirecte schade, gevolgschade, immateriële schade of bedrijfsschade (zoals bijvoorbeeld, zonder limitatief te zijn, verlies van verwachte winst, daling van omzet, verhoogde operationele kosten, verlies van cliënteel, imagoschade, welke de Klant of derden zouden lijden).

11.4 In geval van aansprakelijkheid voor directe schade ingevolge fraude, opzet of zware fout van de Dienstverlener of diens werknemers of aangestelden zal een eventuele schadevergoeding de waarde van de Overeenkomst nooit kunnen overschrijden.

11.5 Enige beperking van aansprakelijkheid, zoals voorzien in art. 12.1 t.e.m. 12.4, zal evenwel niet gelden indien de schade fysiek letsel of overlijden betreft.

11.6 De Klant zal de Dienstverlener (en desgevallend haar werknemers en aangestelden) verdedigen, vrijwaren en schadeloosstellen voor alle schade, verliezen, uitgaven en kosten die het gevolg zijn van vorderingen van derden in verband met handelingen van de Klant (of door de Klant ingeschakelde derden) of informatie, documenten, originelen en/of beelden van de Klant (die werden bezorgd aan de Dienstverlener teneinde haar in staat te stellen de Diensten te leveren en de Overeenkomst uit te voeren) die inbreuk maken op de intellectuele eigendomsrechten van derden. De Dienstverlener zal de Klant onmiddellijk op de hoogte brengen van elke vordering die zij ontvangt. Op verzoek van de Klant en op kosten van de Klant zal de Dienstverlener redelijkerwijs met de Klant samenwerken bij de verdediging van de vordering.

12. Garantieregeling en klachten

12.1 Elke klacht of protest over de Diensten en/of Producten moet schriftelijk worden verzonden aan Off The Grid binnen de 48uur nadat de Dienst/ het Product werd geleverd aan de Klant. De Dienstverlener zal de klacht of het protest onderzoeken. In geval de klacht of het protest door de Dienstverlener bevestigd is, zal de Dienstverlener overgaan tot een heruitvoering van de Diensten hetgeen kan betekenende kosteloze herstelling of vervanging van de relevante Producten, met uitsluiting van eender welke andere maatregel (zoals schadevergoeding of andere compensatie).

12.2 Op de website ontwikkeld door de Dienstverlener voor de Klant in het kader van de Overeenkomst biedt de Dienstverlener een garantie van 1 jaar vanaf de levering (go live) van de website aan de Klant.

13. Beëindiging van de Overeenkomst

13.1 Partijen zijn gerechtigd de Overeenkomst bij eenvoudig aangetekende kennisgeving te beëindigen zonder verdere ingebrekestelling, zonder afbreuk te doen aan de verplichting van de Klant tot betaling van eventueel nog verschuldigde bedragen en onverminderd het recht op schadeloosstelling, indien één van de volgende omstandigheden zich voordoet: (a) indien een Partij, na schriftelijke aanmaning om binnen de 14 kalenderdagen haar contractuele verplichtingen na te komen (zoals bv. het betalen van facturen) nalaat deze verplichtingen na te komen; (b) indien een Partij zich in staat van faillissement, onvermogen of staking van betaling bevindt, haar krediet aan het wankelen is gebracht of ingeval van vereffening of ontbinding van deze Partij.

13.2 In geval van (vroegtijdige) ontbinding of verbreking van een gestarte Overeenkomst door de Klant of door de Dienstverlener wegens een tekortkoming van de Klant, zal de Klant van rechtswege aan de Dienstverlener een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd zijn van 20% van de waarde van de Overeenkomst, onder voorbehoud van het recht op een hogere schadevergoeding wanneer de Dienstverlener bewijst dat de werkelijk opgelopen schade dit bedrag overschrijdt.

14. Referentie en vermelding

14.1 De Klant gaat er uitdrukkelijk mee akkoord dat de door de Dienstverlener voor de Klant ontwikkelde Producten of geleverde Diensten worden opgenomen in haar referentieportfolio met inbegrip van de foto’s van de Producten gemaakt en bewerkt door de fotografen zoals aanbevolen aan de Klant door de Dienstverlener. Indien de Klant hier niet mee akkoord kan gaan dient zij zich hier uitdrukkelijk tegen te verzetten voor uitvoering van de Overeenkomst.

15. Verwerking van persoonsgegevens

15.1 De Dienstverlener verzamelt de volgende persoonsgegevens van de Klant om de Overeenkomst met haar te kunnen uitvoeren: naam, email adres, telefoonnummers, bedrijfsgegevens. Deze persoonsgegevens kunnen worden gedeeld met leveranciers van verscheidene tools (web content management system, CRM, sales, facturatie, accounting, algemene verwerking van documenten) en dit desgevallend ook buiten de Europese Economische Ruimte, waarbij de nodige maatregelen en waarborgen genomen worden door de Dienstverlener om een passende bescherming van de persoonsgegevens te garanderen. De persoonsgegevens worden nooit zomaar verkocht of doorgegeven aan derden met commerciële bedoelingen.

16. Intellectuele eigendomsrechten

16.1 Elke Partij behoudt alle intellectuele eigendomsrechten die door een Partij werden ontwikkeld of verkregen voorafgaand aan het aangaan van deze Overeenkomst of die buiten deze Overeenkomst zijn ontstaan.

16.2 De Dienstverlener verleent aan de Klant een exclusief, niet-overdraagbaar, niet-sublicentieerbaar recht om de Producten te gebruiken voor de bedrijfsdoeleinden van de Klant (identificatie, reclame en branding), zonder de mogelijkheid tot aanpassing, uitbreiding, wijziging of verbetering van de Producten, en dit voor onbepaalde duur op het grondgebied van België.

16.3 De Dienstverlener is en blijft de enige en exclusieve eigenaar van alle auteursrechten en modelrechten (al dan niet gedeponeerd) en eventuele andere intellectuele eigendomsrechten met betrekking tot de Producten (met inbegrip van alle nieuwe versies, aanpassingen, uitbreidingen, wijzigingen of verbeteringen die aan de Producten worden aangebracht) en dit in de meest ruime zin, wereldwijd en voor de maximale wettelijke beschermingsduur van de desbetreffende rechten.

16.4 Met uitzondering van de beperkte licentierechten die uitdrukkelijk aan de Klant worden verleend, zal niets in deze Algemene Voorwaarden enige titel, eigendomsrechten, intellectuele eigendomsrechten of andere eigendomsrechten van welke aard dan ook overdragen aan de Klant of een derde partij.

16.5 Zonder afbreuk te doen aan artikel 18.2., kunnen er tussen de Klant en de Dienstverlener afspraken worden gemaakt over de commercialisering van de Producten door de Klant. In voorkomend geval, zal de Klant aan de Dienstverlener hiervoor een “Licentievergoeding” verschuldigd zijn. De Licentievergoeding wordt berekend als volgt: een vergoeding gelijk aan het percentage (zoals bepaald in de Overeenkomst) van de nettobedragen die de Klant ontvangt op de verkoop van de Producten gedurende een bepaald kwartaal. Binnen 10 dagen na afloop van elk kwartaal levert de Klant aan de Dienstverlener een overzicht van het totale aantal verkochte Producten en de nettobedragen die de Klant heeft ontvangen voor de verkoop van die Producten in dat kwartaal. Na ontvangst van voormeld overzicht zal de Dienstverlener een factuur met de Licentievergoeding uitvaardigen ten aanzien van de Klant die betaald dient te worden conform artikel 9.2.

16.6 Bij inbreuk van de Klant op bovenstaande bepalingen is de Klant aan OFF THE GRID een schadeloosstelling verschuldigd van 10.000,00 EUR per inbreuk en 1.000,00 EUR per dag dat de inbreuk blijft voortduren. Zonder afbreuk te doen aan de mogelijkheid van OFF THE GRID om steeds een hogere schadevergoeding te vorderen indien de werkelijk geleden schade hoger is.

17. Overmacht

17.1 In geval van overmacht, zoals bijvoorbeeld doch niet beperkt tot natuurramp, brand, mobilisatie, embargo, gebrek aan vervoermiddelen, algemeen bevoorradingsprobleem, oorlog, pandemieën, epidemieën, ziekte of staking van het personeel van de Dienstverlener, telecommunicatieproblemen, bedrijfsstoornis, het falen van technisch materiaal/producten van een derde-leverancier en elke andere niet door de Dienstverlener controleerbare gebeurtenis, zal de Dienstverlener steeds het recht hebben om haar verbintenissen op te schorten zolang de overmachtsituatie aanhoudt. Indien de overmachtsituatie meer dan 6 maanden duurt, hebben Partijen het recht de Overeenkomst van rechtswege te ontbinden, zonder dat er een schadevergoeding verschuldigd kan zijn.

18. Kennisgeving

18.1 Alle kennisgevingen tussen de Klant en de Dienstverlener gebeuren, tenzij anders vermeld, per e- mail via het e-mail adres zoals hierboven vermeld alsook het door de Klant opgegeven e-mail adres.

19. Afstand

19.1 Behalve voor zover uitdrukkelijk in de Overeenkomst voorzien, zal het niet uitoefenen van een recht, in een bepaalde situatie, door een van Partijen, geen afstand van dat recht inhouden of in enigerlei opzicht de rechtskracht van die bepaling aantasten in een volgende gelijke/gelijkaardige situatie.

20. Toepasselijk recht en de bevoegde rechtbank

20.1 De Algemene Voorwaarden en alle Overeenkomsten tussen de Dienstverlener en de Klant worden uitsluitend beheerst door het Belgisch recht.

20.2 Voor eventuele geschillen zijn uitsluitend de rechtbanken van Antwerpen, afdeling Antwerpen (België) bevoegd.